terug

Menasa uit Curaçao wil met zijn muziek de wereld laten dansen

Door Carmine Palm op woensdag 23 augustus 2017

MenasaHet is een belangrijk jaar voor DJ en producer Menasa. Op Curaçao is hij al een begrip. Nu wil hij om te beginnen Nederland en Europa veroveren en daarna de wereld met zijn Urban Music. Na verschillende optredens in maart stond Menasa in juli op Tomorrowland en in augustus op Solar, twee grote muziekfestivals in Europa.

De muzikale carrière van Menasa startte in zijn tienerjaren. Hij stond al jong achter de draaitafel op houseparty’s. Hij werkte samen met bekende namen als Iski, The Party Squad en Brainpower en was het brein achter de Curaçaose rapformatie Immorales en later de groep Tony Montana Music. BAAT’s Carmine Palm sprak met de man achter Menasa, Bryan Palm.

Hoe kom je aan de naam Menasa?
“Mijn favoriete films in die tijd waren ‘Menace 2 Society’ en ‘Don’t Be a Menace’. Zo kwam ik aan de naam DJ Menace. Maar tijdens optredens sprak het publiek de naam uit als Menasa en dat is altijd zo gebleven.” (Later werd Bryan manager van de groep Tony Montana Music. Tony Montana Music was de hoofdpersonage uit de film ‘Scarface’ uit 1983. Red.)

Je bent opgegroeid in de muzikale familie Palm (Bryan is de achterkleinzoon van Albert Palm), waar het een traditie was dat de kinderen een instrument leerden spelen. Maar je koos voor de draaitafel. Waarom?
“Op jonge leeftijd keek en luisterde ik naar hip-hop videoclips en muziek. De basis van hip-hop (tegenwoordig Urban music) is DJ-ing, MC-ing en Break dancing. Toen ik 15 jaar was besloten een paar vrienden en ik een DJ groep te beginnen met de naam Spike Sound. We draaiden toen op (privé)feesten en het was heel erg gezellig om mensen te laten dansen. Ook begonnen we te experimenteren met music software en gingen populaire liedjes remixen. Dit alles gebeurde bij mij thuis en zo werd ik behalve DJ ook producer.”

Waarom de liefde voor muziek?
“Dat is een moeilijke vraag, maar muziek maakt me gewoon blij en ik vergeet alles wanneer ik naar muziek luister. Als kind wilde ik dokter worden maar toen ik eenmaal DJ-ing en het maken van beats ontdekte wilde ik niks anders.”

De familie Palm kent veel componisten maar je bent een music producer. Je produceert beats. Zijn er overeenkomsten?
“Jazeker. Een componist en een producer is eigenlijk hetzelfde. Als componist schrijf je muziek en als producer maak je muziek. Tegenwoordig wordt muziek digitaal geschreven met computerprogramma’s.”

Je muziek bestaat uit een mix van verschillende stijlen zoals bubbling, reggae, reggaeton, zouk merenque etc. Heeft het te maken met je achtergrond dat je zoveel stijlen mixt?
“Dat heeft inderdaad te maken met mijn afkomst. Op Curaçao kennen we diverse muzieksoorten. Op een feest wordt van alles gedraaid, vanaf merengue, bachata en salsa tot dancehall, bubbling, hip hop en reggeaton. Muziek voor mij is heel erg breed en wanneer ik muziek produceer is het hetzelfde: heel erg breed.”

Gebruik je ook typische Curaçaose muziek?
“Ik gebruik altijd Curaçaose muziek in mijn sets. Ik maak mijn eigen remixes en bootlegs van Curaçaose hits om in het buitenland te draaien.”

Je hebt gewerkt met grote namen als Basic One, Brainpower, The Party Squad, Brian Dekkers, Enmeris, Mosta Man, Da Ridlaz and Area 51. Wat maakt jouw beat zo speciaal?
“Ik doe wat ik voel om te doen. Veel producers maken muziek gericht op een bepaald genre. Ik heb altijd muziek gemaakt op mijn eigen gevoel en ik word geïnspireerd door diverse genres. Wat mijn beat zo speciaal maakt is dat ik altijd probeer een nieuwe sound te creëren en daarnaast laat mijn beat iedereen bewegen, dansen en los gaan.”

Je hebt veel producties gemaakt waaronder: “Muñeca”, “El Caballo” and “Nochi Pa Club” met Immorales, “Balor” met Brian Dekkers, “Kliko” met Ivan Soliana, “Heavy” met Uncle Gadz, “Fin Di Siman”, “No Worry” en “Bala” met Tony Montana Music. Waarom werd Bala internationale sensatie?
“Ik weet niet precies waarom, maar ik denk dat het te maken heeft met de moderne sounds die ik gebruik heb en doordat het heel erg ‘catchy’ was.”

Zoals gezegd ben je als DJ begonnen en maakte je beats. Hoe heb je dat geleerd en ging het je makkelijk af?
“Ik heb destijds de software gekregen van een vriend en ging er toen zelf mee aan de slag. Het ging heel snel de juiste kant op. De eerste beat die ik maakte, heb ik gedraaid op een feest. Het was meteen een succes. Iedereen op dat feest begon te dansen en ging er op los.”

Je was de oprichter en producer van twee groepen op Curaçao. Immorales en de Tony Montana Music. Daarnaast heb je samengewerkt met verschillende (lokale) artiesten. Nu ga je solo als DJ. Waarom?
“Ik heb vanaf het begin als achtergrondproducer gewerkt. Ik vond het niet interessant om als artiest op te treden, maar was tevreden dat mijn beats en producties gedraaid werden op de radio en dat mensen erop los gingen. Op een gegeven moment merkte ik dat het een trend is geworden dat een DJ/producer ook zelf artiest wordt en dan ook zelf als artiest optreedt tijdens het draaien. Dit is een vorm van onafhankelijkheid. Je bent als DJ/producer niet afhankelijk van andere artiesten om een track uit te brengen.”

Dus produceren en DJ gaan hand in hand?
“Ik blijf beats maken en ik richt me op draaien. Je kan het in de music business NIET maken als je geen producties hebt. Ik heb de kans gekregen om op de grote festivals te draaien omdat ik producties heb. Omdat mijn muziek gedraaid wordt door DJ’s wereldwijd.”

Wat onderscheid je als DJ van andere DJ’s?
“Wat me uniek maakt is dat ik veel muziek soorten ken en veel muziek soorten kan mixen.”

Je hebt je baan als accountmanager bij een verzekeringsbedrijf opgezegd om je volledig te richten op je passie, muziek. Onlangs stond je op Tomorrowland dat wordt gezien als het beste dance festival ter wereld. Wat betekent dat voor je?

“Dit betekent meer grote gigs voor me in de toekomst. Het is voor elke DJ een droom om op Tomorrowland te draaien. Ik heb Tomorrowland op mijn DJ CV. Dit is een paspoort om overal te kunnen draaien.”

Behalve Tomorrowland heb je ook gedraaid op het Solar festival, ook een outdoor festival. Wat vond je van deze twee festivals?
“Het was een uitdaging voor mij, omdat ik nooit op een festival heb gedraaid. Het was een leuke ervaring en ik heb zeker genoten en veel geleerd. Draaien op festivals is heel anders dan draaien in een discotheek of club. De mensen op een festival zijn super hype en willen gewoon vanaf begin tot einde knallen.”

Je zegt dat je nooit op een festival heb gespeeld. Hoe heb je je voorbereid?
“Ik heb veel Youtube-videos gekeken en aantekningen gemaakt. Ik heb daarnaast ook veel DJ’s gevraagd hoe ze draaien op festivals en wat de aandachtspunten zijn. Alles wat ik heb meegekregen heb ik gebruikt om een goeie set/show in elkaar te zetten en ik ben ervoor gegaan. Het ging super en het kan alleen maar leuker worden in de komende festivals/ optredens.”

Hoe ziet de toekomst eruit: Heb je nog meer projecten gepland?
“Ik heb dit jaar twee EP’s (mini albums van 4-5 tracks) gemaakt. De EP ‘Black Magic’ is een solo EP. Dus die heb ik alleen gemaakt. De andere EP ‘Otrobanda EP’ heb ik samen met Cesqeaux (een bekende DJ/ Producer uit Groningen) gemaakt en uitgebracht onder het Barong Family label, een door Yellow Claw opgericht platenmaatschappij. Ik werk nu samen met Barong Family.

Ik heb elk weekend optredens in Nederland (Eindhoven, Vlissingen, Den Haag, Heerlen, Amsterdam en Stadskanaal). In september ga ik terug naar Curaçao voor verschillende optredens waaronder op het Santa Barbara Vibes Beach festival en het Amnesia festival Curaçao. In oktober ben ik weer in Nederland voor optredens in Nederland en Duitsland en in november in Gran Canaria en Tenerife.”

Wil je Menasa volgen? Kijk dan op zijn Facebook pagina en Instagram. Menasa is ook te horen op iTunes en Spotify.


Reacties zijn gesloten